Zdajemy sobie sprawę, że niektórzy z Was nigdy nie mieli do czynienia z imprezami tego typu i rundy naszej ligi będą pierwszym zetknięciem ze sportową jazdą na torze.
Dlatego przedstawiamy Wam film stworzony przez Nightride, na którym nasz organizator Jarzomb tłumaczy jak najlepiej przygotować siebie samego do track-daya i o co zadbać przygotowując swój samochód.
W dalszej części przedstawimy praktyczne wskazówki co do samego przebiegu imprez tego typu.
Wiecie już co zrobić, aby stawić się na imprezie w pełnej gotowości. Poniżej przeczytać możecie praktyczne wskazówki na temat samego przebiegu zawodów. Warto poświęcić chwilę i zapoznać się z tymi informacjami:
SPRAWY ORGANIZACYJNE
1. Na zawody przyjedź wypoczęty, pełny sił. Nie spóźniaj się!
—
2. Pierwszą rzeczą jaką powinieneś zrobić po przyjeździe na miejsce imprezy, to udanie się do biura zawodów po swój pakiet startowy (transponder do pomiaru czasu, naklejki, opaski). Robiąc to wcześnie usprawnisz przebieg zawodów i ułatwisz pracę organizatorom.
—
3. Każdy zawodnik musi podpisać oświadczenie przygotowane przez obsługę danego toru. Poruszone są w nim kwestie bezpieczeństwa i odpowiedzialności za poniesione szkody.
—
4. Odprawa jest OBOWIĄZKOWA. Nieobecność na odprawie dyskwalifikuje zawodnika. Przedstawione są na niej zasady bezpieczeństwa, kwestie organizacyjne oraz wszelkie przepisy dotyczące poruszania się po obiekcie.
—
5. Przestrzeganie wszystkich przepisów przedstawionych na odprawie (oraz w regulaminach) jest OBOWIĄZKOWE. Ich notoryczne łamanie oznacza dyskwalifikację z zawodów.
—
6. Transpondery (chipy pomiarowe) są „święte”. Każdy odpowiada za swój. Nie wolno go zgubić, zniszczyć. Są drogie, więc to jest bardzo ważne.
—
7. Mimo, że według regulaminu większości torów jazda w kasku jest obowiązkowa tylko dla kabrioletów i samochodów z klatką, to w ramach zawodów VTEC CUP POLAND każdy zawodnik ma obowiązek jazdy w kasku.
—
8. Warunki techniczne, które powinny spełniać samochody są określone w regulaminie danego toru. Obecnie niemal każdy tor będzie ma zamontowane sonometry mierzące głośność samochodów w sposób dynamiczny (podczas przejazdu przez prostą startową). Zazwyczaj wartości nie powinny przekraczać 96-98dB, w rzeczywistości niewielkie odchyłki są tolerowane. ale jeśli jesteś świadomy, że Twoje auto jest bardzo głośne, zmodyfikuj układ wydechowy! Auto powinno być również w pełni sprawne technicznie. Niedopuszczalne są wszelkie wycieki płynów eksploatacyjnych, luźne albo wystające części.
—
9. Jeździmy sesje 10-20 minutowe (zależnie od toru) w grupach oznaczonych kolorami. Bez żadnych przerw. W czasie kiedy np. grupa czerwona powoli kończy swoją sesję, żółta MUSI już stać ustawiona do wyjazdu. Proszę pilnować czasów wyjazdu na sesję, obsługa toru nie będzie czekać na maruderów.
—
10. W na większości rund odbywających się w ramach zawodów VTEC CUP POLAND dostępny jest instruktor jazdy sportowej. Na krótko przed każdą rundą, zostanie udostępniony arkusz, który umożliwi zapisanie się na BEZPŁATNĄ sesję z instruktorem. Więcej informacji w zakładce INSTRUKTORZY.
• Zapisujemy się tylko w ramach własnej sesji, własnej grupy. Jeśli jesteś w czerwonej, możesz zapisać się na instruktora tylko w polach odpowiadających czerwonej grupie.
• Niestety sesji prawdopodobnie będzie mniej niż uczestników. Więc teoretycznie istnieje możliwość, że nie wszyscy chętni dadzą radę skorzystać z usług instruktora. Praktyka pokazuje jednak, że chętnych nie jest aż tak wiele.
• Jeśli kolejną sesje jedziesz z instruktorem, ustawiasz się na końcu kolejki do wyjazdu na tor i czekasz aż instruktor wysiądzie z samochodu poprzedniego zawodnika i przejdzie do Ciebie.
JAZDA PO TORZE
11. Jeśli widzisz, że jedzie za Tobą ktoś szybszy, przepuszczasz go tak, aby spowodować jak najmniejszą stratę czasową zarówno u tego zawodnika jak i u siebie. Nie ścigamy się i broń boże nie próbujemy blokować (chyba że to osoba z którą się wcześniej umówiliście na takie „ściganie” i bierzecie za to PEŁNĄ odpowiedzialność).
—
12. Choć niektórym może to się wydawać niemożliwe, jazda po torze, szczególnie małym i krętym męczy auto w sposób w jaki nigdy nie wymęczycie go na ulicy. Dlatego szanujcie hamulce, opony, silnik. Przed wyjazdem na tor, zagrzejcie auto, wykorzystajcie pierwsze okrążenie (to wjazdowe) na rozgrzanie opon, przygotowanie się. A jeśli nie macie aut typowo przygotowanych torowo (chłodnice oleju, odpowiednie klocki, opony dostosowane do temperatury itp.) róbcie okrążenia chłodzące, co 2-3 okrążenia przejechane „pełnym ogniem”.
—
13. Okrążenie chłodzące, to nie jest wleczenie się. To nadal dość szybka jazda, ale na spokojniejszych obrotach, z mniej gwałtownym hamowaniem i mniej hardkorowym pokonywaniem zakrętów. Auto ma się schłodzić.
Należy pamiętać, że inni zawodnicy mogą być na swoim szybkim kółku, a Ty nie możesz im w tym przeszkodzić, dlatego wykorzystaj dostępne miejsce, aby przepuścić go w sposób bezpieczny.
—
14. Jeśli popełnisz poważny błąd, który sprawi, że nie zdołasz poprawić swojego czasu w tym okrążeniu, odpuść je, wykorzystaj do schłodzenia samochodu i przygotuj się do ataku podczas kolejnego
—
15. W każdym momencie podczas sesji możesz zjechać z toru, a następnie kierowany poleceniami obsługi wjechać na nowo. Wykorzystaj do tego dostępną infrastrukturę toru.
—
16. Flaga „szachownica” oznacza koniec sesji. Po jej zobaczeniu przejeżdżasz jeszcze jedno okrążenie, ale już spokojnym, chłodzącym tempem. Okrążenie to kończy się zjazdem z toru.
—
17. Czasy będą dostępne online oraz wyświetlane na telewizorach wewnątrz toru.
INNE INFORMACJE:
18. Na parkingu podczas większości rund ustawiony zostanie foodtruck z burgerami i napojami. Cała oferta płatna osobno wg dostępnego na miejscu cennika. Na niektórych torach catering z foodtrucka nie jest dozwolony (Silesia Ring). W takim wypadku posiłki należy zamawiać w bufecie znajdującym się budynku toru.
19. Podczas większości rund, w budynku toru dostępny będzie ekspres do kawy, herbata i słodki poczęstunek. Można korzystać do woli – bezpłatnie. Na niektórych torach taka forma poczęstunku nie jest dozwolona (Tor Jastrząb). W takim wypadku poczęstunek można kupić w kawiarni znajdującej się budynku toru.
20. Wstęp dla widzów/pasażerów jest bezpłatny. Podczas jazdy na torze mogą oni również znajdować się w środku pojazdów, aczkolwiek posiadanie kasku oraz podpisanie stosownych oświadczeń jest obowiązkowe również dla nich.
21. Rzeczy które wyciągniemy z auta mogą leżeć gdzieś za miejscem parkingowym, lub wewnątrz budynku toru. Raczej na imprezach są „sami swoi”, więc kradzieże są mało prawdopodobne.
23. Oczywistym celem ligi VTEC CUP POLAND jest rywalizacja, ale nadrzędnym i najważniejszym aspektem jest BEZPIECZEŃSTWO i DOBRA ZABAWA, więc prosimy o przestrzeganie zasad kultury i fair play!